2. Порядок виконання обгону.



Маневр обгону складається з трьох фаз:

  • відхилення транспортного засобу, що виконує обгін, ліворуч і виїзду на зустрічну смугу руху (рис. 2. 1, а);
  • рух зустрічною смугою паралельно транспортному засобу, який переганяють (рис. 2. 1, б);
  • повернення на займану раніше смугу руху попереду транспортного засобу, який переганяють (рис. 2. 1, в).

Рис. 2. 1 Фази виконання обгону транспортних засобів.

Завчасно, перед початком обгону, водій повинен увімкнути лівий покажчик повороту і потім, за відсутності завад для маневру, виїхати на смугу руху, якою здійснюється обгін, підвищивши у допустимих межах швидкість руху з тим, щоб обгін тривав якомога менший проміжок часу. Згодом, випередивши транспортний засіб, який він переганяв, на відстань, що дорівнює безпечній дистанції або трохи перевищує її, слід перестроїтись на раніше займану смугу руху, про що сигналізувати покажчиком правого повороту.

Розглянемо таблиці 2.1 і 2.2, за допомогою яких ознайомимося із часом і відстанями видимості дороги, необхідними для обгону, залежно від швидкості руху транспортного засобу, який переганяє, і транспортного засобу, який переганяють.

Таблиця 2.1

Час, потрібний для обгону, залежно від швидкості руху транспортних засобів – обгонюваного і того, що здійснює обгін, с


Швидкість обгонюваного засобу, км/год

Швидкість транспортного засобу, що виконує обгін, км/год

30,0

40,0

50,0

60,0

70,0

80,0

90,0

20,0

19,5

11,5

8,5

7,2

6,5

6,0

5,5

30,0

-

25,5

14,5

11,0

9,0

8,0

7,0

40,0

-

-

31,5

17,5

13,0

10,5

9,0

50,0

-

-

-

38,0

21,0

15,0

12,0

60,0

-

-

-

-

44,0

24,0

17,0

70,0

-

-

-

-

-

50,0

27,0

80,0

-

-

-

-

-

-

56,0

Таблиця 2.2

Відстань видимості, необхідна для обгону, залежно від швидкості транспортних засобів – обгонюваного і того, що здійснює обгін, м

Швидкість обгонюваного засобу, км/год

Швидкість транспортного засобу, що виконує обгін, км/год

30,0

40,0

50,0

60,0

70,0

80,0

90,0

20,0

160

120

120

120

125

130

135

30,0

-

280

200

180

170

170

170

40,0

-

-

450

290

245

225

220

50,0

-

-

-

620

400

325

290

60,0

-

-

-

-

850

520

420

70,0

-

-

-

-

-

1100

660

80,0

-

-

-

-

-

-

1400

Для прикладу проаналізуємо наступні ситуації.

Ситуація № 1.

Двосмуговою дорогою для обох напрямків руху, що має стрімкий підйом з перегином поздовжнього профілю, рухається вантажний автомобіль, за ним прямує легковий автомобіль 1 (рис. 2. 2) , а в зустрічному напрямку – автомобіль 2.

Рис. 2. 2 Виникнення аварійної ситуації через порушення правил обгону.

Водій легкового автомобіля, який тривалий час рухався за вантажним автомобілем на затяжному підйомі, вважаючи, що до кінця підйому ще чимала відстань, виїхав на смугу зустрічного руху і почав його обгін. Водночас з непроглядуваної зони з’явився зустрічний автомобіль 2, у результаті чого виникла небезпечна ситуація, яка може призвести до зустрічного зіткнення автомобілів з надзвичайно тяжкими наслідками.

Безумовно, водій легкового автомобіля 1 проявив необачність і перед виконанням обгону об’єктивно не оцінив дорожню обстановку. Його дії повинні були ґрунтуватися на тому, що безпечність обгону повністю залежить від об’єктивної та своєчасної оцінки обстановки і передбачення її розвитку.

Ситуація № 2.

На заокругленні двосмугової дороги з двостороннім рухом їде автобус, його переганяє легковий автомобіль, а у зустрічному напрямку рухається вантажний автомобіль (рис. 2. 3). Водій легкового автомобіля розпочав обгін на ділянці, де відстань видимості в напрямку його руху менша за довжину шляху, необхідну для обгону.

Рис. 2. 3 Виникнення аварійної ситуації на заокругленні дороги.

При цьому водії легкового та вантажного автомобілів не бачать один одного за поворотом дороги й автобусом. Це і призводить до небезпечної ситуації, яка може спричинити зіткнення вказаних автомобілів.

Водій легкового автомобіля мав оцінити дорожню обстановку в умовах обмеженої видимості й не починати обгін, а виконати цей маневр через певний час, коли смуга зустрічного напрямку добре проглядатиметься на достатній для обгону відстані.

У випадках, коли дорожня обстановка за межами населеного пункту з урахуванням інтенсивності зустрічного руху не дає змоги виконати обгін тихохідного, великогабаритного чи іншого транспортного засобу, гранична швидкість якого (визначена технічною характеристикою цього транспортного засобу, вказана на розпізнавальному знаку, встановленому на ньому відповідно до вимог Правил дорожнього руху, тощо) нижча за швидкість руху транспортного потоку або за допустиму для цієї дороги Правилами дорожнього руху, його водій має взяти якомога правіше навіть на узбіччя, а в разі потреби зупинитися і пропустити інші транспортні засоби, що нагромадилися за ним.

Водієві транспортного засобу, який обганяють, забороняється заважати обгону підвищенням швидкості руху, відхиленням на смугу обгону чи іншими діями. Додатковими сигналами обгону можуть слугувати подання звукового сигналу (там де це не заборонено), а в ночі – перемикання світла фар за відсутності зустрічного руху.

У разі, коли водій транспортного засобу, що виконав обгін, після повернення на раніше займану смугу руху має намір здійснити обгін ще одного транспортного засобу, йому дозволяється залишитися на смузі обгону і здійснити цей обгін, але за умови, що він не створить завад або перешкод зустрічним транспортним засобам і тим, які рухаються за ним з більш високою швидкістю.

|Методичні розробки занять|Попередня|Читати далі|



^^вверх^^